به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا کاظمیان، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، به تشریح جزئیات سفر هیأت ایرانی به دهلینو و حضور در سیزدهمین مجمع شهرسازی کشورهای عضو بریکس پرداخت.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینکه این مجمع با موضوع «شهرها برای مردم؛ همکاری کشورهای بریکس برای آیندههای شهری فراگیر و تابآور» برگزار شد، گفت: در پی دعوت وزیر مسکن و امور شهری هند از وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی متشکل از معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین مجمع شهرسازی کشورهای عضو بریکس حضور یافت.
کاظمیان با یادآوری اینکه این مجمع در دو روز برگزار شد، توضیح داد: پس از مراسم افتتاحیه، بیانیههای کشورهای عضو بریکس قرائت شد و بیانیه جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی ارائه شد.
به گفته وی، بخش دیگری از برنامه روز نخست به بررسی و نهاییسازی بیانیه وزرای عضو بریکس اختصاص داشت.
تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در بیانیه نهایی اجلاس
کاظمیان توضیح داد: در این زمینه، پیشنهادهایی از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست مطرح شد که با استقبال و موافقت اکثر کشورهای عضو مواجه شد و در ادامه نیز در نشست دهلی به تأیید نهایی اعضا رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران تنها کشوری بود که پیشنهاد افزودن بندی جدید به بیانیه را ارائه کرد، افزود: این پیشنهاد با عنوان بند ۱۱ در بیانیه نهایی گنجانده شد و در مراسم اختتامیه نیز به تصویب و تأیید تمامی کشورهای عضو رسید.
وی تصریح کرد: بند الحاقی پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر شناسایی ویژگیها و چالشهای مشترک شهری در کشورهای عضو بریکس و تقویت همکاریهای مشترک برای تحقق توسعه شهری پایدار، فراگیر و تابآور تأکید دارد و اعضا در قالب این بند بر گسترش تعاملات و بهرهگیری از ظرفیتهای مشترک برای مواجهه مؤثرتر با چالشهای شهری توافق کردند.
ارائه دیدگاههای ایران در پنل تخصصی مجمع
وی درباره برنامههای روز دوم مجمع نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین بخشهای این روز، برگزاری پنلی با عنوان «تقویت نهادها و نوآوریها برای شهرهای مردممحور» بود که با حضور نمایندگان کشورهای برزیل، چین، مصر، اتیوپی، روسیه، آفریقای جنوبی، هند و ایران برگزار شد و هیأت ایرانی نیز در این نشست به ارائه دیدگاهها و تجربیات خود پرداخت.
رایزنی با روسیه و چین برای توسعه همکاریهای شهرسازی و بازآفرینی شهری
کاظمیان همچنین به نشستهای دوجانبه برگزارشده در سطح معاونان وزیر اشاره کرد و گفت: در روز نخست، دیدارهایی با هیأتهای روسیه و چین انجام شد. در نشست با روسیه، بر توسعه همکاریها در حوزه شهرسازی و معماری، حفاظت از بافتهای تاریخی و بازآفرینی شهری تأکید و مقرر شد رایزنیها با هماهنگی دستگاههای مرتبط ادامه یابد و زمینه تدوین تفاهمنامه مشترک فراهم شود.
وی افزود: در دیدار با هیأت چینی نیز با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، موضوعاتی از جمله میراث فرهنگی و اجتماعی شهری، تولید انبوه مسکن و ساختمان و همچنین مدیریت مخاطراتی نظیر فرونشست زمین مورد بحث قرار گرفت و طرفین بر تداوم همکاریها در چارچوب تفاهمنامههای پیشین میان وزرای دو کشور تأکید کردند.
بررسی زمینههای همکاری مشترک ایران و هند
به گفته کاظمیان، در روز دوم نیز نشست دوجانبهای با هیأت هندی برگزار شد که در آن موضوعاتی همچون مسکن حمایتی برای اقشار کمدرآمد، بازآفرینی شهری، توانمندسازی سکونتگاههای شهری، مدیریت مخاطرات طبیعی از جمله سیل و فرونشست زمین و همچنین همکاری در حوزه معماری و طراحی شهری مورد بررسی قرار گرفت.
وی همچنین از بازدید هیأت ایرانی از ساختمانهای قدیم و جدید پارلمان هند به عنوان یکی دیگر از برنامههای این سفر یاد کرد.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران حضور در سیزدهمین مجمع شهرسازی بریکس را فرصت مناسبی برای تقویت تعاملات تخصصی، انتقال تجربیات و توسعه همکاریهای بینالمللی در حوزه شهرسازی و معماری دانست و بر تداوم رایزنیها با کشورهای عضو در چارچوب توافقات انجامشده تأکید کرد.